Vacatures  →Mijn HLB  →
HLB logo
Contact
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Gepubliceerd op december 16, 2021

Deadline UBO-registratie nadert

Het UBO-register komt voort uit Europese regelgeving. Het draagt bij aan het voorkomen van het gebruik van het financiële stelsel voor witwaspraktijken en terrorismefinanciering. Elk EU-land moet een UBO-register bijhouden. Het Nederlandse UBO-register is bij de Kamer van Koophandel (KvK) ondergebracht.

UBO’s zijn de uiteindelijk belanghebbenden van een organisatie. Dit zijn bijvoorbeeld:

  • personen met meer dan 25% van de aandelen in een BV. 
  • personen die meer dan 25% economisch belang hebben in een VOF of maatschap
  • personen met meer dan 25% zeggenschap in een organisatie (dit speelt vaak bij stichtingen en verenigingen of vennootschappen met een Stichting Administratiekantoor als aandeelhouder)

Een organisatie heeft minimaal één UBO, maar kan ook meerdere UBO’s hebben.

Als er geen UBO’s zijn volgens de definitie op basis van het belang van meer dan 25%, dan dienen alle hoger leidinggevenden ingeschreven te worden als UBO's van de organisatie (zogenaamde pseudo-UBO’s). Dit zijn alle personen, die als statutair bestuurder van de organisatie in het Handelsregister ingeschreven staan. 

Wettelijk is bepaald dat een deel van de UBO-gegevens openbaar is. Iedereen mag de volgende gegevens tegen betaling inzien via een KVK uittreksel UBO-register: 

  • voor- en achternaam 
  • geboortemaand en -jaar 
  • nationaliteit 
  • woonland 
  • de aard en omvang van het belang (enkel zichtbaar in klassen, de klassen zijn 25% t/m 50%, 50% t/m 75% en 75% t/m 100%, er is geen bedrag opgenomen)

Het overige deel van de UBO-gegevens is niet openbaar, deze gegevens mogen enkel door bevoegde autoriteiten (zoals het Openbaar Ministerie) worden geraadpleegd. Zij gebruiken dit om onderzoek te doen naar het gebruik van het financiële stelsel voor witwaspraktijken en terrorismefinanciering. Op de website van de Kamer van Koophandel is weergegeven welke gegevens en documenten benodigd zijn voor het doen van een UBO-opgave.

Het doen van een UBO-opgave wordt gedaan bij de KvK door een tekenbevoegde van de organisatie. De gegevens dienen in alle gevallen toereikend, accuraat en actueel te zijn. De uiteindelijke belanghebbende is verplicht om alle informatie aan de organisatie te verstrekken die noodzakelijk is om de registratie bij de KvK te kunnen doen. Na inschrijving in het UBO-register ontvangen de organisatie en de ingeschreven UBO(’s) hiervan bericht.

Iedere organisatie ingeschreven bij de Kamer van Koophandel dient uiterlijk 27 maart 2022 de UBO geregistreerd te hebben.

Heeft u vragen over de UBO-registratie, neem dan gerust contact met ons op.

nan

Contact

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Bel ons

Mail ons

Andere artikelen

Doe vóór 1 februari 2025 uw opgaaf UBD 2024
Lees meer →
HLB Internationale
Lees meer →
Steuerberatung
Lees meer →
1 2 3 83
Bekijk alle →
Heeft u zich al ingeschreven voor onze nieuwsbrief?
Inschrijven →

© 2024 HLB Nannen | Cookie statement | Privacy statement | Algemene voorwaarden | KVK 01140751 | BTW NL0033 79 760 B01

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram